18 februari 2020 | SS2021 | Jenna Guarascio (Fashionsnoops), Christine Boland & Edwin van den Hoek

Trend Seminar Spring/Summer 2021

Dinsdag 18 februari 2020, Pakhuis de Zwijger, Amsterdam

Gisteren, op 18 februari 2020, organiseerde Appletizer het trendseminar met Jenna Guarascio, Christine Boland & Edwin van den Hoek voor
Spring Summer 2021 bij Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Team Appletizer kijkt terug op een geslaagde dag vol inspiratie met diverse presentaties, bekende én nieuwe gezichten. We willen al onze gasten hartelijk bedanken voor deelname.

Het programma was dit keer anders ingedeeld dan je van ons gewend bent. We hadden in de ochtend een kosteloos programma waar gastspreker Jenna Guarascio haar trendlezing gaf. In de middag was het een betaald programma waar Christine Boland en Edwin van den Hoek hun visie gaven betreft SS21.

Het programma zag er als volgt uit:

Ochtendprogramma 
8.30 Ontvangst & registratie
9.30  Intro Patrick
09.40 Global trends for SS2021
          Jenna Guarascio - Fashionsnoops
11.00 Koffie break
11.15 Fashionsnoops
          Jenna Gaurascio - Fashionsnoops
12.15 Einde ochtendprogramma 

Middag programma
11.45 Ontvangst & registratie
12.30 Lunch (voor middag- en daggasten)
13.15 Human Nature
          Christine Boland 
14.45 Koffie break
15.00 Trends in menswear for SS2021
          Edwin van den Hoek 
16.00 Vragenronde
16.30 Netwerkborrel

Jenna Guarascio is director of content strategy van Fashionsnoops. Jenna begon haar presentatie met de methodologie van het online trendforecast platform Fashionsnoops. Daarna besprak zij de 4 belangrijke Cultural Sentiments voor SS21:
Het eerste Cultural Sentiment: Vulnerability gaat over erkennen van gevoeligheid en ons pure zelf zien als een kracht en niet als een zwakte. Deze trend wordt gekenmerkt door lichaamsvrijheid, diversiteit en, in een tijd van recordhoge burn-outs, gaat het om vertragen, een stap terug doen en contact maken met onszelf, zowel mentaal als fysiek.
De tweede trend, Symphony, gaat over het samenbrengen van niche-subculturen om iets nieuws en fris te creëren, waarbij oude tradities vaak worden gecombineerd met nieuwe technologie. ‘Als consumenten verlangen we naar verbindingen, een rijkere betekenis en een verhaal dat grenzen op een gewaagde manier overbrugt’.
Het derde, Reference, werd geboren uit de duurzaamheidsbeweging, omdat de consument zich steeds meer bewust wordt van het effect dat hij heeft op de planeet. ‘Deze trend gaat over genezing, zelfzorg en opnieuw contact maken met de natuur.’
Het laatste Cultural Sentiment Pleasure, wordt beïnvloed door de beweging van seksuele bevrijding en seksueel bewustzijn. De plezierrevolutie probeert het schuldcomplex te verdrijven dat we hebben rondom ons eigen genot. 

Christine Boland sprak met haar nieuwe presentatie ‘Human Nature’ over het nieuwe decennium vol onzekerheid en complexiteit, maar ook van grenzeloze mogelijkheden. Deze maatschappelijke spanning is bepalend voor de trends van SS21. ‘Dit decennium wordt doorslaggevend. De wereld kan twee kanten op: de kant van machtsvertoon, uitsluiting, polarisatie en zwart-witdenken, of de kant van empathie, creativiteit en dromen.’

Edwin van den Hoek benadrukte 4 trends in mensfashion voor SS21: Futuristic, Relaxed, Graphical en Versatile.
Bij Futuristic werden de nieuwste technologische ontwikkelingen getoond en de invloed van innovatieve materialen en moderne vormgeving.
Relaxed staat stil bij het ambacht van de ontwikkeling van textiel en de emotionele waarde van kleding. Creativiteit en onderscheidend vermogen zijn steeds belangrijker geworden bij het ontwikkelen van nieuwe collecties.
Het thema Graphical liet inspirerende voorbeelden zien van kleur- en materiaalgebruik. Het imago van de man is zichtbaar aan het veranderen. Welke invloed dit heeft op het gebruik en materiaal en de styling van herenmode werd belicht binnen Versatile.